και τι μένει;

Posted on Updated on

Πολλά μαζεμένα στο μυαλό σου μέσα.
Λογικό. Αυτό το διάστημα, δεν ξέρεις αν είναι το καλύτερο για σένα. Άλλωστε τι θα πει καλύτερο; Σε σχέση με τι;

Ο πρωινός κύκλος ντύθηκε με την απόφασή σου.
Εσύ πίσω από τις γραμμές, πλέον.
Για να μη πεις στον πάγκο, κατά τη χρησιμοποιούμενη ποδοσφαιρική έκφραση.
Και; Σε ικανοποιεί αυτό;
Διακριτικά αποφεύγεις να μιλήσεις για φυγομαχία και ριψασπιδισμό, αν και παραδέχτηκες την αδυναμία σου, να δράσεις.
Πάλι, και σε αυτήν την ερώτηση, η απάντηση προκαλεί ενδιάμεση ερώτηση: σε σχέση με τι;
Μοιραία, μπαίνεις στον πειρασμό του απολογισμού.
Τον αποφεύγεις όμως, αν και ξέρεις ότι θα πρέπει κάποια στιγμή, όχι στο μακρινό μέλλον, να τον κάνεις.

Προσπαθείς να ταξινομήσεις τις σκέψεις σου.
Τα πολλά που έχεις μαζεμένα στο μυαλό σου.
Και τις πληροφορίες που σε οδηγούν σε νέες σκέψεις, αν και, μολονότι μπορεί άμεσα να φέρουν αποτελέσματα, εσύ δεν νιώθεις να σε αφορούν.
Το ερώτημα όμως που αφορά στο τι αφήνεις πίσω σου, σε απασχολεί. Και η δυνατότητα που έχεις να αναλύεις τα δεδομένα, αλλά κυρίως να αφουγκράζεσαι τα σήματα, σε κάνει ικανό να το απαντήσεις.
Κι ας μη σου αρέσει ιδιαίτερα η απάντηση.

Οι συζητητές το πρωί, το έβλεπες, πιο πολύ τον φόβο τους εκδήλωναν, παρά κατέθεταν την αγωνία όπως ήθελαν να δείξουν.
Ή το θυμό τους, που τόνισε ο καλός συνάδελφος.
Φόβος ήταν το κυρίαρχο. Τα άλλα, τελικά, ήταν τα επιφαινόμενα, που χρησιμοποιήθηκαν για να μην ομολογηθεί ο φόβος.

Πολλές φορές το έχεις επισημάνει. Αν θέλει κανείς να χαρακτηρίσει τούτη την εποχή, είναι υποχρεωμένος να μιλήσει για σημείο καμπής της Ιστορίας.
Ξέρεις, εκείνο το σημείο που η καμπύλη της συνάρτησης αλλάζει φορά και που η παράγωγος …
Σιγά, ηρέμησε. Δεν σχεδίασε κανείς μαθηματικό μοντέλο για όλα αυτά, ο δε Θεός, κατά που λέει εκείνη η ημιαναρχική ρήση, όταν βλέπει τους ανθρώπους να κάνουν σχέδια, γελάει.

Αρέσει δεν αρέσει, ο κυκεώνας -το ποτό των αρχαίων, το οποίο περιείχε ανακατεμένα πολλά βότανα- είναι έκφραση που μπορεί να περιγράψει τα συμβαίνοντα γύρω σου.
Και όχι μόνον γύρω από εσένα.

Όλα τούτα τα λες με αφορμή την πρωινή ανταλλαγή απόψεων, αλλά όχι επηρεασμένος από το ότι οι αντίθετες απόψεις ήταν η πλειοψηφία.
Άλλωστε αυτό, το ότι οι πολλοί ήταν απέναντι σου, δεν σε ενοχλεί ως προς τη διαπίστωση μη ορθότητας των απόψεών σου.
Αν θέλεις μπορείς να προβάλεις το επιχείρημα πως οι πλειοψηφίες δεν λένε απαραίτητα ορθά πράγματα, παρότι μπορούν να επιβάλουν το δίκιο!
Τα λες γιατί απορείς. Και αναρωτιέσαι. Και κάνεις την αυτοκριτική σου.
Γιατί δεν έπεισες τόσο καιρό, ούτε αυτούς που θεωρητικά τουλάχιστον, κινούνται σε συγγενείς ιδεολογικούς χώρους;
Είσαι εσύ τόσο υπερόπτης που δεν καταδέχεσαι να κατέβεις στο επίπεδό τους και να επικοινωνήσεις μαζί τους, ή συμβαίνει κάτι άλλο;
Πώς μπορεί να μην αντιλαμβάνονται τη σχεδόν ρατσιστική τους τοποθέτηση, άνθρωποι που έκαναν και κάνουν αγώνες και μάλιστα συνειδητά, για την ισότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα;

Η προφανής απάντηση σε όλα αυτά, δεν μπορεί να είναι άλλη, παρά το ότι εσύ, αν δεν έχεις απόλυτο άδικο, τότε έχεις φτιάξει έναν κόσμο που στην καλύτερη περίπτωση κινείται στο χώρο του φανταστικού, ενώ η πραγματικότητα κινεί τα νήματα διαφορετικά.
Εσύ μπορεί να μιλάς για κοινωνική και ανθρώπινη αλληλεγγύη χωρίς όρους και προϋποθέσεις, τα μεταναστόπουλα όμως στις γειτονιές της Αθήνας, βάζοντας στόχο και κακοποιώντας άλλους μετανάστες, -προφανώς αναζητώντας την κοινωνική ενσωμάτωση και την αποδοχή από τους ημεδαπούς- κονιορτοποιούν τις δικές σου θέσεις.

Συζητήσεις σαν την πρωινή, τουλάχιστον με τέτοιο ακροατήριο, και με τέτοια σύνθεση, μάλλον δεν θα κάνεις πολλές ακόμα.
Η απομόνωση, σίγουρα δεν είναι καλό σύμβουλος για διαμόρφωσης των απόψεων.
Από την άλλη πλευρά οι συγκυρίες και οι εξελίξεις, δεν είναι εύκολο να ελεγχθούν.
Προσπάθησε τουλάχιστον να παραμείνεις ικανός παρατηρητής και στο βαθμό που σου είναι δυνατό, δώσε στον εαυτό σου το δικαίωμα να σκέφτεσαι, έξω από τα συνηθισμένα.
Δεν είναι σίγουρο ότι έτσι θα γίνεις πιο ευτυχισμένος, θα είσαι όμως πιο συνεπής με τις αρχές που σε έφτασαν μέχρι εδώ.
Κι ας μην κατάφερες κάποιες φορές να τις τηρήσεις…

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s